Štrbunk

Razstavni projekt 19. 11. 2023–3. 12. 2023
Toaletni prostori 2., 3. in 5. nadstropje poslopja Snežniška 5


Generalna skupščina Združenih narodov je razglasila 19. november za svetovni dan stranišč. S tem so želeli poudariti prizadevanje za izboljšanje higienskih razmer po svetu, kjer skoraj polovica človeštva nima ustreznih toaletnih prostorov, tudi v Sloveniji.

Štrbunk razstava opozarja na prostorske priložnosti, ki nam jih ponujajo toaletni prostori. Ti v večini primerov ustrezajo modernistični beli kocki, v kateri si je abstraktna umetnost zagotovila svoj najbolj optimalen obstoj oziroma predstavnost. Če je bilo v rimskih časih opravljanje potrebe javno, je kasneje postalo to zasebno opravilo. Da so bila stranišča večnamenski prostor in včasih tudi prostor možnosti posameznikovega izjavljanja, piše v svoji avtobiografiji Ure mojih dni Mira Mihelič. »Na ganku je zmeraj stalo nekaj zabojev, polic in omar, bil je tako dolg kakor hiša in na njegovem skrajnem koncu je bilo stranišče, zelo varen prostor za branje prepovedanih knjig. V njem je bil lesen prestol z luknjo v sredi, ki je bila, kadar je nisi uporabljal, diskretno zakrita z okroglim pokrovom. O kakšnem vodnem izplakovanju ni bilo govora, bilo je »na štrbunk«. Pod tem, tako rekoč gosposkim straniščem je bilo še eno na dvorišču, za hlapce in za druge, ki so se v stiski znašli na trgu pred trgovino. Bilo je zanimivejše od zgornjega, zakaj njegove stene so bile popisane s straniščno poezijo, kakršna je veliko pozneje prišla v slovensko literature.« (Mihelič 1985, str. 40)

Razstavni projekt predstavlja rezultate, ki so bili v študijskem letu 2022/2023 ustvarjeni pri predmetu Likovne analize grafičnih izdelkov 2. S študenti smo se ob letu Milana Butine, ki ga praznujejo v letu 2023 v Kočevju, naslonili na njegovo dediščino. Likovna dela so razstavljena v prvem, drugem in petem nadstropju Naravoslovnotehniške fakultete na Snežniški 5. Avtorja razstave upoštevata ločenost in definiranost toaletnih prostorov, tako se v vsakem nadstropju dela ponovijo na ženski in na moški strani. Z razstavo želimo opozoriti na prostorske priložnosti grafičnega medija, ki kot umetniška zvrst lahko menja okolje in se s prenašanjem lahko naseli v različne prostore. Torej kje, če ne na toaleti, lahko v miru kontempliramo ustvarjalčevo delo.

Z izkušnjo, delom in ustvarjanjem smo ustvarili različne digitalne grafike, ilustracije, fotomontaže in fotografske posnetke, ki v trenutnem času odgovarjajo na izkustva umetnikov iz preteklosti. Definicije, ki smo jih teoretično »prebavljali«, smo izkustveno v obliki grafičnih ilustracij tudi poustvarili. In vam jih sedaj na mestu, kamor gre še cesar sam, dajemo v branje, gledanje in prebavljanje. Razstava bo na ogled do 3. 12. 2023.


Avtorica postavitve razstave je Ana Mendizza, mentor študentskih del pa Boris Beja. Dela so pripravili: Vizualizacije definicij so ustvarili: Ana Kompara, Anja Jerala, Anuška Đogić, Eva Klemenčič, Gregor Oštir, Hana Ocvirk, Ivana Koron, Ana Jakončič, Lara Mode, Laura Robek, Maja Černe, Nataša Terček, Nika Udovič, Nino Volf, Nuša Karo, Hana Bajt, Pia Vinka Klajić, Sara Štemberger, Teja Gričar, Urška Klenovšek.

Skip to content

Ooops...

Uporabljate zastarelo / nepodprto različico brskalnika.
Za najboljšo uporabniško izkušnjo, prosimo nadgradite svoj brskalnik ali uporabite alternativne možnosti kot na primer Mozilla Firefox ali Google Chrome.