Tipografsko načrtovanje

OBVEZNOSTI ŠTUDENTOV

Študent je lahko na vajah odsoten samo enkrat. Za vsako nadaljnjo odsotnost študent dobi dodatne zadolžitve, ki jih opravi v roku. Zamujanje na vaje ni dovoljeno. V primeru zamujanja na vaje študent dobi dodatne zadolžitve. Študent dobi dodatne zadolžitve tudi v primeru, ko zamudi posamezni rok za oddajo osnutkov ali končnih izdelkov. Če študent v celotnem obdobju vaj prejme dodatno zadolžitev več kot 3-krat, potem vaj v študijskem letu 2025/2026 ne more več opravljati.

Zadnji rok za oddajo izdelkov je:

16. 1. 2026: vse skupine za izpitni rok 26. 1. 2026

29. 5. 2026: vse skupine za izpitni rok 8. 6. 2026

12. 6. 2026: vse skupine za izpitni rok 22. 6. 2026

26. 6. 2026: vse skupine za izpitni rok 7. 9. 2026

Po 26. 6. 2026 študent ne more več predati izdelkov in v študijskem letu 2025/2026 ne more opravljati izpita pri predmetu Tipografsko načrtovanje. 

1. DEL

1. vaja: PREDSTAVITEV IDEJE ZA PISAVO+

– ideja za pisavo, ki bo temeljila na letošnji temi: 100. obletnica smrti Srečka Kosovela

– predstavitev idejne zasnove pisave in ideje motiva na končnem izdelku (maksimalno 3 prosojnice)

Predstavitev v tednu od 27. 10. do 31. 10. 2025 (v času predavanj).

2. vaja: IZDELAVA SKIC/OSNUTKOV+

IZDELAVA SKIC/OSNUTKOV

Izberite dvanajst (12) posameznih črk, ki so predstavnice skupin črk:

– z ravno potezo (3 različne): I, L, i, T

– z okroglo potezo (3 različne): b, B, c, C, č, Č, g, o, O, p, P, q, Q

– z diagonalno potezo (3 različne): A, M, N, v, V, z, Z, x, X, w, W

– s kombinacijo potez (3 različne): k, K, E, z, Z, y, Y, ž, Ž

S svinčnikom na milimetrski papir skicirajte osnutke, na podlagi katerih bo pisava lahko potrjena za nadaljnjo izdelavo.

Skice/osnutke izdelajte do vaj v tednu od 13. do 17. 10. (oddate skenirane na drive v svojo mapo).

2. DEL

3. vaja: OBLIKOVANJE PISAVE+

OBLIKOVANJE PISAVE

Nabor znakov mora obsegati: 

– majuskule: A, B, C, Č, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, Š, T, U, V, Z, Ž, X, Y, Q, W

– minuskule: a, b, c, č, d, e, f, g, h, i, j, k, l, m, n, o, p, r, s, š, t, u, v, z, ž, x, y, q, w

– števila: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

– ločila: . , : ; ! ? „ “ ( ) [ ] / – ­− –­ » « 

– matematična znamenja: + × ÷ = * %

– posebni znaki: @ # & € $

 

Končni nabor znakov oddajte v Glyphs (*.glyph) in/ali OpenType (*.otf) formatu.

Vse datoteke stisnite v eno datoteko (ime_priimek.zip) in jo oddajte na drive v svojo mapo.

Rok oddaje 16. 1. 2026.

3. DEL

4. vaja: IZDELAVA VZORČNIKA IN PLAKATA+

IZDELAVA VZORČNIKA IN PLAKATA

– osnutke najprej skicirajte

– izdelajte vzorčnik pisave, na katerem bodo predstavljene vaše črke 

– izdelajte plakat, kjer bo uporabljena vaša pisava in fotografska rešitev (sodelovanjem s predmetom Fotografija)

– vzorčnik B2 (pokončno), plakat B2 (pokončno)

 

Izdelek oddajte v PDF (ime_priimek.pdf) formatu pripravljenem za tisk in sicer na drive v svojo mapo.

Rok oddaje 16. 1. 2026.

5. vaja: POSTAVITEV RAZSTAVE+

RAZSTAVA (organizacija in postavitev razstave)

Ob koncu semestra (med 19. in 30. 1. 2026).

Tema za foto-tipo vaje 2025/26:

Srečko Kosovel – sto let žive poezije

Srečko Kosovel (1904–1926) je eden najbolj prepoznavnih, a hkrati najskrivnostnejših glasov slovenske literature. Rojen na Krasu, je v pičlih dvaindvajsetih letih ustvaril opus, ki ga slovenska kultura še danes komaj dohiteva. V njegovih pesmih so združeni kraška pokrajina, občutljivost do narave, osebna lirika in ostro kritičen pogled na družbo.

Posebnost Kosovela je dvojnost njegovega ustvarjanja: na eni strani nežne, skoraj tradicionalne pesmi o domačem prostoru in intimi, na drugi pa drzni, avantgardni poskusi, ki so slovensko poezijo umestili v širši evropski kontekst. Njegovi konsi – kratki, konstrukcijsko zasnovani in tipografsko eksperimentalni zapisi – so izraz iskanja novega jezika umetnosti, ki ne bi bil ujet le v pomen besed, ampak bi se razraščal tudi v vizualno podobo, ritem in prostor strani.

Kosovel ni ustvarjal v vakuumu. Bil je povezan z evropskimi avantgardnimi gibanji in se udeleževal različnih projektov. Sodeloval je pri reviji Tank, ki je združevala konstruktivistične in ekspresionistične ideje ter iskala nov umetniški izraz za moderno dobo. Bil je blizu krogu revije Trije labodje, objavljal je v časopisih in bil v stiku z idejami ruske in zahodnoevropske avantgarde. V teh povezavah se kaže, da ni bil samo slovenski, ampak tudi evropski pesnik – mlad ustvarjalec, ki je z odprtostjo srkal najnovejše umetniške tokove in jih predeloval v svojem lastnem, izrazito osebnem jeziku.

Čeprav je ustvarjal le nekaj let, je za seboj pustil obsežen literarni opus, ki je zaznamoval slovensko književnost 20. stoletja. Njegova dela, prežeta z ekspresionističnimi in konstruktivističnimi elementi, odražajo družbeno kritičnost, vizionarsko misel in globoko humanistična sporočila, ki so še danes izjemno aktualna. Prav zato je Kosovel postal eden najvidnejših predstavnikov slovenske moderne poezije, njegova dela pa so prevedena v številne svetovne jezike, kar potrjuje njegov pomen tudi v mednarodnem literarnem prostoru.

Obenem je bil pesnik, ki ga je »bolel svet«. V svojih zapisih je kritiziral družbene krivice, opozarjal na nevarnosti brezobzirnega kapitalizma in iskal človeka, ki bi presegel meje egoizma in nacionalnih delitev. Ta etična razsežnost njegove poezije mu daje moč tudi danes: ni le pričevalec svojega časa, temveč vizionar, ki nas opozarja, da je umetnost odgovorna za prihodnost.

Ob stoti obletnici njegove smrti bo njegov pomen uradno poudarjen tudi na državni ravni: vlada je leto 2026 razglasila za leto pesnika Srečka Kosovela. Pobudo za razglasitev je podala Občina Sežana, podprlo jo je Društvo slovenskih pisateljev, Ministrstvo za kulturo pa je predlog uvrstilo med pomembne nacionalne kulturne projekte.

Kosovel zato ne deluje kot oddaljena zgodovinska figura, temveč kot naš sodobnik in sogovornik. Še posebej zanimiv je za tipografijo in vizualne umetnosti, saj njegovi konsi odpirajo vprašanja o tem, kaj je beseda in kako črka presega svojo osnovno funkcijo znaka. Pri njem tipografija postane prostor eksperimenta: črke, belina in razporeditev na strani so enakovredni pesniškemu pomeni. Za današnje oblikovalce je to povabilo k premisleku: kako bi Kosovelov nemir, njegovo iskanje nove umetnosti, preoblikovali v sodobno pisavo? Kako bi črka lahko nosila ritem njegove poezije ali napetost njegovih družbenih kritik? In predvsem – kako bi s tipografijo izrazili tisto, kar je bilo zanj ključno: iskanje novega človeka in nove prihodnosti?

Skip to content

Ooops...

Uporabljate zastarelo / nepodprto različico brskalnika.
Za najboljšo uporabniško izkušnjo, prosimo nadgradite svoj brskalnik ali uporabite alternativne možnosti kot na primer Mozilla Firefox ali Google Chrome.